Reis rond de wereld in 180 dagen

Reflectie

Na 80.000 kilometer te hebben gereisd - tweemaal de omtrek van de aarde bij de evenaar - zit onze reis erop. Het was een prachtige tocht, waarbij we in een half jaar veertien landen, verdeeld over vijf continenten, hebben bezocht. Binnen een paar maanden verwisselden we de met sneeuw bedekte Andes voor de gletsjers in Nieuw-Zeeland en de groene spitsachtige bergen in de Chinese Karst regio, om uiteindelijk door te trekken naar de savanne van Tanzania. De Incacultuur maakte plaats voor de Javaanse heiligdommen en uiteindelijk voor de kunstzinnige en verfijnde schatten van China. De oude steden Machu Picchu en Angkor Wat werden afgewisseld door hypermoderne metropolen zoals Singapore en Shanghai. We spraken Spaans, Engels, Indonesisch, Thai, Chinees, Cambodjaans (Khmer) en uiteindelijk Swahili, waarbij de ene taal er uiteraard wat makkelijker uitkwam dan de andere. We hebben kou geleden in onze gifgroene camper in Nieuw-Zeeland en zijn verbrand op het strand in Indonesië. Last van hoogteziekte gehad bij het Titicacameer - zijn natuurlijk niets gewend als Nederlanders die 7 meter onder NAP leven - maar hebben ook al het moois onder de zee bewonderd bij de Gili eilanden. De snelste trein van China bracht ons bij de Boeddhistische grotten van Longmen en de langzaamste (rieten) boot zette ons af bij de Uros eilanden in het grootste meer van Zuid-Amerika. We hebben gezien hoe Hindoes, in de vroege ochtend, bij prachtige versierde Balinese altaren, hun offers brachten en hebben de stilte meegemaakt van een Boeddhistische tempel. Nonnen naarstig zien voorbijlopen in het Peruviaanse klooster Santa Catalina en we hoorden de muezzin in Java, een tiental meters van onze hotelkamer, de moslims oproepen tot gebed.

Verbaasd waren we over de bouwdrift van de Chinezen en de enorme groei die het land de afgelopen tijd heeft doorgemaakt. Afgezien van de grote sociale uitdagingen die dit geeft voor de volksrepubliek heeft dit vrijwel zeker gevolgen voor het klimaat van de wereld. De ´ontsluiting´ van honderden miljoenen Chinezen die zich een Westers consumptiepatroon aanmeten, zal de vraag naar energie zeker laten stijgen. De armoede die wij in vele landen hebben gezien, heeft ons doen beseffen dat we het in Nederland heel erg goed hebben. Afgezien van enige bureaucratie hebben wij het in Nederland goed voor elkaar. De sociale voorzieningen zijn (nog) keurig geregeld, er is nauwelijks corruptie - zeker als je het vergelijkt met landen als Indonesië en India - en wij zijn nog steeds een van de rijkste inwoners, in materiële zin wel te verstaan, ter wereld. Dat neemt niet weg dat veel buitenlanders in erbarmelijke omstandigheden leven, de Peruviaanse vrouwen die 3 uur met een bus naar Cuzco reisden om daar katoenen popjes te verkopen aan toeristen die ze met een simpel wegwuifgebaar nee verkochten, staat ons op het netvlies gebrand. Het is soms zo makkelijk om kritiek te geven op de wijze hoe het in een land geregeld is, zonder dat je stilstaat bij het feit dat het in Nederland nog niet eens zo lang geleden óók slecht geregeld was. Het is immers nog niet eens honderd jaar geleden dat het algemeen kiesrecht is ingevoerd en de sociale voorzieningen kregen pas in de vorige eeuw echt gestalte. Mede daarom kennen wij geen echte armoede meer.

Ons eerste verhaal begon met een citaat van de Chinese schrijver Lin Yutang, die schreef dat een goede reiziger niet weet waar hij heengaat en een uitstekende reiziger niet meer weet waar hij vandaan komt. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we wel een goede reiziger zijn maar niet een uitstekende reiziger, omdat we nog heel goed weten waar we vandaan komen en wat daar te bieden is. We misten ook onze familie en vrienden in Nederland. Tenslotte willen we iedereen bedanken voor de leuke berichtjes die jullie op de website achterlieten en hopelijk begrijpen jullie dat we niet iedereen een persoonlijk berichtje konden sturen. Het was uiteindelijk een reis om nooit meer te vergeten. We wensen iedereen een supergoed nieuwjaar!

Merel

Fantastisch om zo 'meegereisd' te hebben. Net als jullie hebben wij ook een onvergetelijk half jaar gehad. Ons kleine Madeliefje is bijna 3 maanden en heeft haar eerste tennisracket al gekregen. Als dat geen talent wordt (moet ze niet op haar moeder lijken....)

Jos Bolders

Ellen & Berny, dank voor deze mooie meereismogelijkheid, heb goed gemerkt hoe jullie groeiden als globbetrotters, geweldig!
Volgend jaar, Berny, sorry maandag, staan wij je als hyena's weer op te wachten. Maar ach, daar heb je nu kennis en ervaring mee. Prettige jaarwisseling.

magda janssens

hallo Ellen en Berny

We hebben jullie verder gevolgd : ik en emmeline, nadat we elkaar hebben ontmoet tijdens een stukje reis in Peru ( juli ), nl de 2- daagse El condor canyon , id omgeving v Arequipa,weet je nog? Met het stukje van Peru in jullie verhaal komt onze reis van toen terug tot leven.
We wensen jullie het beste in 2012, groetjes

Vera

Ik heb geweldig genoten van jullie reisverhalen. Fantastisch wat jullie allemaal hebben meegemaakt. Het zal wel even wennen zijn thuis. Fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2012.

Caro

Ellen en Berny,
Zoals reeds eerder gezegd:

Go far and see the world,
but do not forget where you came from.

Als ik jullie verhaal lees, dan hebben jullie bovenstaand in de praktijk gebracht, maar ook gerealiseerd dat de wereld waar jullie vandaan kwamen, de mensen die jullie achterlieten en nu weer in de aren sluiten, een grote rijkdom betekenen, en van onschatbare waarde.
Welkom thuis!
Geniet nog heel lang na van deze belevenis en toast dan op een gezond en gelukkig 2012.
Tot volgende week ;-)
Groetjes
Caro

Linda

Fijn om te horen dat jullie weer goed en wel thuis zijn! Ik heb genoten van jullie verhalen.
Hopelijk valt het wennen aan het 'oude, georganiseerde' werkleventje mee.
Geniet er nog even van!
Fijne jaarwisseling
Groetjes, Linda

Angelique Slavenburg

Ik wil jullie ook bedanken voor de mooie vakantie ????Door de leuke en mooie verhalen was het net of we er een beetje bij waren. Jullie zijn heel wat ervaringen rijker en dat kun je de rest van jullie leven koesteren. Hele fijne jaarwisseling en ik hoop dat jullie heel wat moois te wachten staat in 2012. Dikke knuffel van Angelique en Nikki en Dick

yvonne.koppelaars@gmail.com

Ook weer heel gezellig dat jullie weer in de buurt zijn, hoewel ik jullie mooie reisverslagen zal missen.
leuk dat jullie ons zo hebben laten meegenieten en daardoor een beetje meereizen. Fijne jaarwisseling met al jullie geliefden weer om je heen.
groeten Yvonne

Monica,marijn daim en quin

Wij zijn weer blij dat jullie heelhuids terug zijn en barnes
Dat jij niet verslonden bent door de 2 jackhalzen die je aan stonden te gaapen.
dit verhaal heb ik quin al menigmaal moeten vertellen,hij vond het zo spannend.daim en quin hebben enorm genoten van de film en dat jullie ze meenamen.thanks!biss morgen ellen voor de de grote schoonmaak en barnes zie je zaterdag!x mo

Barbara & Ivar

Ik heb jullie verhalen net gelezen en ik kan alleen maar zeggen...wauw! Wat een reis! Hoe enthousiast jullie er maandag al over waren, hoe enthousiaster ik nu nog meer ben geworden na het lezen van elke bestemming. Echt geweldig! Het was heel leuk om maandag tegen jullie gespeeld te hebben en hopelijk komen we elkaar nog een keer tegen. Succes morgenavond! Groetjes, Barbara & Ivar

Berny & Ellen

Hi Barbara en Ivar,

Het was inderdaad super gezellig. Het zou leuk zijn als we elkaar binnenkort nog even zouden spreken. Kunnen we je nog wat tips geven.

Groetjes,

Berny & Ellen