Reis rond de wereld in 180 dagen

Yin & yang

Op het treinstation aangekomen, hebben we nog tijd genoeg om een hapje te gaan eten. De dame van de bediening komt haastig met de menukaart aanzetten, die natuurlijk in het Chinees is. Geen probleem, we kijken wel naar de plaatjes, wat ziet er lekker uit? We bestellen iets op de gok en vragen terloops of er ook thee is. Het Chinese woord voor thee dachten we te kennen, toch wordt het niet begrepen. Misschien een verkeerde uitspraak? Maakt niet uit, we halen het zware geschut tevoorschijn, ons aanwijsboekje (point-it) met allerlei handige afbeeldingen erin om iets duidelijk te maken. We weten niet of het aan de afbeelding ligt of aan onze toelichting, het is de serveerster in ieder geval nog steeds niet duidelijk wat we willen bestellen. Weet je wat, we hebben nog thee in onze rugzak zitten en het is nog jasmijnthee ook! Precies wat we willen hebben. We laten de thee zien en het lijkt duidelijk te worden, een kort knikje en weg is ze. Vijf minuten later komt ze terug met ijskoude groene Liptonthee. We zuchten allebei diep. Communiceren is in China niet lastig, het is loodzwaar. Een cursus Chinees was handig geweest, dat is ons wel duidelijk. Maar dan die uitspraak! Sommige klanken kennen Nederlanders echt niet, die komen van diep uit de strot. Voordat je naar China gaat moet je daarom ook behandeld zijn door een logopedist, zeggen we grinnikend tegen elkaar.

China is een razend interessant land, maar wel één van uitersten. Zo worden we de eerste nacht in Peking lachend afgezet door een taxichauffeur, die een gemeen trucje met de meter heeft uitgehaald. Een paar dagen later worden we - al zoekend naar de weg - aangesproken door een moeder en haar zoon. Ze nemen ons op sleeptouw en laten ons allerlei mooie plekjes in Peking zien. We gaan twee keer uit eten en zij betalen - na herhaaldelijk afslaan - voor beide etentjes. Superaardige mensen. China is een land van contrasten. De theeceremonies zijn klinisch schoon en verlopen volgens een strak protocol, de toiletten zijn daarentegen over het algemeen erg vies. Een land dat een enorme vooruitgang kent maar tegelijkertijd ook een behoudende cultuur met een hang naar het verleden. Een Chinese krant in het Engels met een kritische ondertoon naar de maatschappij maar daarnaast ook censuur op het internet. Wie kent niet het zwart en witte yin yang symbool? Het hoort bij China.

Annie en Ben

Hallo Ellen en Berny,

We volgen met veel interesse jullie belevenissen.
We zien dat jullie er van genieten en heel veel plezier hebben.
Het lijkt ons prachtig om al die verschillende culturen te leren kennen.

Geniet nog van de laatste periode,

Groetjes Annie en Ben

Jacques

Dus toch niet veel veranderd sinds mijn vakantie in 2005. Zelf niet na de OS 2008. Soms een paar onaangename momenten maar de meeste momenten zijn toch fantastisch om mee te maken. Ben benieuwd hoeveel km jullie op de Muur zullen lopen... Wij? ca. 400m haha. Te steil soms.

Wim, Caro en Ruben

Als je mijn collega's tegen komt: Anne Li en William Shi in Beijing en Shanghai , doe je ze dan de groeten?!?!HIHIHI
Wat gaat jullie reis snel zeg! Ik zou zeggen plan maar vast een aantal slideshow avondjes om al die mooie foto's van jullie reis te laten zien!;-)
Mooie reis nog!

Jacek

Ik volg jullie dagboek vanaf begin juli, alhoewel had ik niet zo veel tijd om te reageren. Sinds 1 oktober werk ik niet meer bij de bank daardoor meer ruimte/tijd om met jullie "zwart"mee te reizen en daarna een korte commentaar te publiceren. Prachtige stukje over vulkanen in Indonesië! China maakt Europeanen echt perplex, dat lees ik tussen jouw lijnen. Is het lopen op de Muur niet metafysische ervaring? China lijkt toch mentaal buiten ons bereik...Fijne reis verder! Ni-hao,
Jacek

Dennis

Hé Berny, jasmijnthee??? Hadden ze niet gewoon bier op die trein ;-)

monica marijn en de kids

ni hao jing en jang,

prachtig verhaal weer vanuit china.
hebben jullie al gepingpongt en is de kaart van de chinees een beetje te verglijken met die van ons??
met al die nummertjes en sambal bij....
Ook moet je eens vragen of het niet vermoeiend is om heel de dag scheel te kijken :)
Hier in het kikkerlandje gaat het goed we zijn al een paar keer wezen kijken bij levy (o wat is het een schatje).Damian is verliefd en heeft een foto van levy boven zijn bed staan.(ook al is hij al 12,ik als moeder vind dit beter dan al een foto van zijn meisie :) )

heel veel groetjes + xxxjes van de kolkjes

Pa en Ma

Hihaho chineesjes

Hahoejinpeng hoe gaat het het jullie.

Hoe gaat het in dat china land, wij zien heel veel mist en geen mensen.
Zijn jullie daar alleen, vraag ma.
Het wordt tijd dat jullie terug komen, vinden het maar stil als wij in de woning Stoelendans zijn.
Maar geniet er nog maar even van en doe rustig aan, af en toe wat rust momenten kan geen kwaad.
Ma geeft aan dat jullie er goed uit zien.
Leuk die foto's met de bijbehorende teksten.
Gisteravond zijn wij bij Mirjam en Dennis geweest en mochten Levy even in onze armen houden.
Het is een gezonde jongen en ziet er schattig uit.

Wij zien uit naar de volgende beelden uit China.

Veel liefs van Pa en Ma en een dikke bami knuffel van Ma.

Mies Versijde

Beste Ellen en Berny,

Heb net jullie reisverslag gelezen en de mooie foto's gezien.
Wat een geweldige reis!
Hier ver van jullie vandaan is het al flink herfst en nu,om zeven uur al donker als met Sinterklaas.
Zaterdagmorgen gaan we Levy bekijken.We hadden zo'n lief geboortekaartje gekregen.
Dag Oom Berny en Tante Ellen,beleef nog maar veel fijne en mooie dingen.
Hartelijke groeten van Tante Mies.

gerrit en erna

lieve mensen.
Gisteren het lieve nieuwe manneke bewonderd,
hij ziet er prachtig uit.
Alles vreselijk klein;handjes voetjes. Hij lachte al heel vriendelijk en hierbij willen we jullie natuurlijk nog hartelijk feliciteren met de nieuwe functie van oom en tante.
Wat was het Chinaverslag weer leuk.
Geniet samen ,we denken aan jullie,wij spreken helaas ook geen Chinees
Liefs Erna en Gerrit