Reis rond de wereld in 180 dagen

Hoogtestage

Na de condors te hebben bewonderd in de gelijknamige vallei, reizen we door naar het grootste meer van Zuid-Amerika (Titicaca) en overschrijden op de tussenweg bijna de 5.000 meter grens. In Puno aangekomen, een stad die prachtig op het meer uitkijkt, regelen we eerst een hotelkamer dicht bij het treinstation. Het hotel ligt in een arbeiderswijk en we zien de Suzuki busjes af en aan rijden volgepakt met werklui en studenten, die in de avond nog snel even wat gaan eten voordat ze naar huis gaan. Wij doen hetzelfde en lopen het dichtstbijzijnde restaurant binnen, toevallig een Chinees, en bestellen wat te eten. Al gauw blijkt dat Ellen zich niet lekker voelt, zij heeft een knallende koppijn en is erg draaierig. Later op de avond is zij kortademig en krijgt hartkloppingen. De symptomen van hoogteziekte.Gelukkig gaat het de volgende dag weer beter. Na het drinken van coca thee, wat iedereen in het zuiden van Peru drinkt om hoogteziekte tegen te gaan, voelt ze zich een stuk beter. We vragen ons uiteraard niet af wat er allemaal in die cocabladeren zit, maar kunnen er uiteraard wel naar raden. Ze zullen het hier in Peru wel weten, het is namelijk een eeuwenoud recept en is (legaal) in elke winkel te verkrijgen. Vol goede moed gaan we met de boot naar het Uros volk, dat in het midden van het meer op een drijvend eiland van riet leeft. Dit volk is een aantal eeuwen geleden, zo vermeldt de legende, het water op gevlucht, uit angst voor haar vijanden. Geweldig om te zien dat mensen zich op een paar decimeter riet in alles kunnen voorzien. Vissen, vogels, riet (ja, het is te eten) en wat ruilhandel is genoeg om in leven te blijven.

Na het bezoek aan het Uros volk krijgt Berny last van de hoogte en heeft ongeveer dezelfde symptomen als Ellen. De invloed van de hoogte op het lichaam hebben we zeker onderschat. We beginnen ons steeds beter een beeld te vormen van het effect van de luchtdruk op een bepaalde hoogte. Zo is het wonderlijk om te zien dat de inhoud van een tube creme of gel, die we hebben geopend op een hoogte van 2.300 meter er, op een ruime kilometer hoger, vanzelf uitloopt. Dat zijn die kaaskoppen uit dat platte kikkerlandje natuurlijk niet gewend! Vamos, op naar Cuzco.

Nalien Merhai

Hai luitjes, wat een verhaal allemaal ik moest wel inhalen met lezen ben nl net terug van 4 weken weggeweest naar Zuid Amerika.
Wel leuk allemaal om zo te lezen....prachtig.....geniet er nog van. Ellen doe voorzichtig.
Dikke knuffel

Caroline

Hoogteziekte genezen: afdalen!
Bij lichte klachten (hoofdpijn die redelijk op pijnstillers reageert) kun je volstaan met rust en een dagje niet reizen naar een hoger gelegen streek. In Peru en Bolivia wordt van de bladeren van coca-struiken thee getrokken. Deze thee verlicht de hoofdpijn en is overal te krijgen. De plant vormt een grondstof voor talloze medicijnen uit de traditionele geneeskunde. Je hoeft niet bang te zijn 'verdovende middelen' tot je te nemen of 'verslaafd te raken'. Als je je niet lekker voelt, moet je er, ook als je twijfelt, van uitgaan dat je hoogteziek bent. Zorg dan dat je afdaalt naar een lager gelegen gebied en doe het rustig aan.
Grinnik kan geen kwaad die cocathee!;-)

Edwin Sagius

Hoi Berny en Ellen,
Leuk om jullie blog te lezen. Veel plezier (en sterkte met wennen aan de hoogte).

rene w en linda

hoi berny en ellen

we vinden het erg leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven,en willen jullie graag nog heel veel plezier wensen op jullie reis.en we willen graag jou ellen van harte feliciteren met je verjaardag.

groetjes rene w
linda
Annet

Jan en Annette

Ellen van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
Geniet nog van jullie reis samen met Berny.
Groetjes Jan en Annette Zanderink

Annie en Ben

Ellen, Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Wij zijn bij oma en Jose en Frans. Je word ook door hen hartelijk gefeliciteerd. Berny jij wordt vanzelfsprekend ook door ons gefeliciteerd

Wij volgen met belangstelling jullie belevenissen en hopen dat jullie nog vele indrukken mee naar huis mogen nemen.

Wij toosten op jullie gezondheid.

Groetjes van Oma , Jose en Frans, Ben en Lisa, Annie en Ben

Pak zelf ook een neutje.

Hidde & Tamara

Ha Ellen,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Erg leuk om jullie reiservaring op deze manier te kunnen volgen.

Goede reis!

Hidde en Tamara

Mariëlle en Ramon

Hai Ellen en Berny,
Wat een belevenissen!!
Nog gefeliciteerd met je verjaardag.
Geniet van alles wat je ziet en doet.
Veel plezier samen.
Groetjes Mariëlle en Ramon

Maureen en Bart-Jan

Erg leuk om vanuit Borne mee te reizen over de wereld. Wij genieten van jullie verhalen en foto's. Wij wensen jullie nog veel reisplezier!

Groetjes Maureen en Bart-Jan

versijde@simpc.nl

Hallo Ellen en Berny,
Heb net jullie belevenissen gelezen.Wat een geweldige reis!!Ellen,nog van harte geluk gewenst met je verjaardag en samen met Berny nog heel veel mooie dagen.
Ik blijf jullie avonturen volgen.
Groeten van tante Mies.